Naar welk product ben je op zoek ?

Lage verzendkosten

Levering uit voorraad

Goede service na verkoop

Veilig kopen

Uw prijsofferte binnen 48u


Spelregels Bonkerball

Bonkerball is een actief spel voor een volledige klas dat zowel binnen als buiten kan gespeeld worden. De bonkerball set bestaat uit 6 gekleurde bats, 6 gekleurde ballen en kegeltjes. De reden waarom de bats en de ballen in verschillende kleuren zijn uitgevoerd is om verwarring tijdens het spel te voorkomen. De bredere slagzone van de bats en de grote van de ballen (9cm) maken het makkelijker om het spel te spelen.

Met bonkerball kan men 6 wedstrijden tergelijkertijd spelen met 42 spelers. Deel het speelveld in 6 gelijke delen.



B = slagman - P = pitcher - C = catcher - E = buiten veldspeler - I = binnen veldspeler


De basisregels van Bonkerball zijn :

- de bal moet geraakt worden

- de slagman rent altijd met het bat in zijn handen


Specifieke spelregels :

1) na de bal te hebben geslagen, moet de slagman de voorziene afstand afleggen om een punt te kunnen scoren en dit terwijl elke veldspeler de bal tenminste één keer geraakt heeft.

2) spelers zijn zelf verantwoordelijk om de score bij te houden.

3) iedere speler moet het aantal vooropgestelde batronden uitvoeren of zoveel mogelijk batronden afwerken binnen een bepaalde tijd.

4) het spel begint wanneer de slagman de bal afneemt van de startkegel.

5) de slagman werpt de bal in de lucht en probeert deze te slaan, voor jongere spelers is het gebruik van een Tee aangeraden.

6) vervolgens moet de slagman met de bat in zijn handen de voorziene afstand afleggen en terugkeren naar de startkegel om een punt te scoren.

7) alle veldspelers moeten de bal minstens één keer raken, de speler die hem als laatste raakt wordt de "pitcher".

8) de pitcher werpt de bal naar de catcher zodat deze de bal terug op de startkegel kan plaatsen. Indien dit gebeurt voordat de slagman zijn afstand heeft afgelegd en voorbij de starkegel is, wordt de slagman beschouwd als buiten spel en scoort hij geen punt. Indien de slagman de kegel voorbij is vooraleer de bal op de kegel is geplaatst, scoort hij wel een punt. Indien na het slaan van de bal deze in de handen van de "catcher" valt, moet deze de bal werpen naar de veldspelers om de passing te starten. De slagman mag direct beginnen rennen.

Tijdens het spel kan men roteren zonder rekening te houden met het resultaat van de slagman.

- de catcher wordt slagman

- de slagman wordt een buiten veldspeler

- de buiten veldspeler wordt een binnen veldspeler

- de binnen veldspeler wordt de pitcher

- de pitcher wordt de catcher

De buiten veldspeler (E1) die niet vervangen werd tijdens de eerste roatie, wordt vervangen tijdens de tweede. Hetzelfde geldt voor de binnen veldspeler (I1).